Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Friday, April 1, 2011

PhD and Family

Ye Ummi..akak masih terhutang entri PhD ngan awk.. d(^_^)b

Key point is P.R.I.O.R.I.T.I.S.E

Bila dah ade family ni maksudnye kite ade lbh dari 1 t/jwb
1. ISTERI
2.IBU
3.STUDENT

Masa saya pregnant dulu, saya tak dibenarkan masuk lab langsung atas sebab keselamatan,jadi tak banyak pengalaman dapat dishare bila wat PhD masa peknen. Walaupun saya ketinggalan lbh kurang setahun, tapi saya anggap semua tu ada hikmah =) (saya leh jadi fulltime suri rumah, asah skill memasak, tdo lebih, tunggu Mr Amien balik..hehhee)

N now bile dah ade Maryam n hampir setahun dah usia Maryam.. perjalanan PhD saya semakin mudah..masa awal2 dulu masa umur Maryam 2-8 bulan mmg susah sket..kadang2 saya terpaksa skip tak datang lab..lbh2 lagi masa Maryam sakit nak tumbuh gigi..ish3...mmg haru...tapi sekarang bile Maryam dah besar..alhamdulillah..nak jaga dia pon makin senang..so lbh banyak masa saya luangkan di lab.

Anyway, pe pon saya tetap prioritise kan family first then my study.

Cth: kalau Maryam sakit, saya tak datang lab.
Cons: keje lab tertangguh.
Overcome:datang lab wiken.spend 3 non distracted hours so that leh finish kan keje.

Saya lbh selesa keje 5 jam tanpa henti n tanpa gangguan (cam FB,email,online shopping) compare 8 jam datang lab tapi tgk internet, sembang lama2 ngan member..

Always plan my weekly work in the lab. and try to finish it.

1 more thing, partner MESTI memahami situasi .kadang2 balik lambat.kadang2 tak masak.kadang2 keje wiken..
Support dari partner amat penting!



signature blog 


2 komplen:

Mrs.ShiZni said...

Okay, saya amik pengajaran dari post ni. (walapom belom ada baby=), lab jauh ni penat).

Anonymous said...

Rindu kat akak..pjalanan master ni amatlah byk dugaan..

Post a Comment