Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 23, 2010

2nd Antenatal Class : Session with midwife

Yesterday saya telah menghadirkan diri ke sesi kedua Antenatal Class @ Princess Royal Maternity Hospital. Kelas bermula dari pukul 1.00 pm until 3.30 pm with half an hour gap between 2.00 pm till 2.30 pm. Sesi pertama kelas ini adalah perbincangan bersama midwife. Tajuk yang dibincangkan adalah LABOUR and PAIN RELIEF.

Antara info2 yang beguna adalah :

1. Bagaimana anda tahu yang anda hendak bersalin?
- Contraction pain
- Water Breakage (Air ketuban pecah)

For the contraction pain it will start with stomach cramp cam period pain. Later the contraction will increase gradually and more frequently yang mana anda akan merasai sakit yang lebih kerap. Pregnant mother dinasihatkan datang ke hospital setelah merasakan contraction yang lebih kerap which is 3-4 times in 10 minutes ataupun pembukaan serviks mencecah 4 cm.

2. What are the option for pain relief available?

-Gentle exercise, breathing, posture and relaxation techniques help in early labour. ( We will discuss further in next session with Physiotherapist)

-Birth pool
Cara ini adalah dengan berendam dalam bathtub with warm water. Cara ini dapat mengurangkan rasa sakit dan membuatkan pregnant mother lebih tenang. Pasangan juga dinasihatkan untuk mengurut dan membelai pregnant mother ketika ibu tersebut sedang berendam.



-Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS)
TENS dilakukan dengan melekatkan pad pada belakang badan pregnant mother. A low voltage electric current is passed across these pads and this stimulates your body to produce it's own natural pain relieving substances. Ia mengambil masa 30 minit untuk merasai kesan penggunaan mesin TENS ini. Mesin ini boleh dihire di local pharmacy and good to use during early labour (early contraction).




-Entonox
Entonox adalah campuran gas nitrous oxide (laughing gas) and oxygen dan pengguna perlu memakai mask atau bernafas melalui mulut. Kesan kepada pengguna, ia akan membuatkan mereka merasa mengantuk but not the baby. It is better to use Entonox when tthe contraction just started



-Diamorphine
Ia merupakan sejenis dadah yang diberi melalui injection. Dadah ini mempunyai kesan sampingan kepada ibu which may reduce the mother's awareness of everything that happen arround her. Bayi juga maybe akan bernafas dengan lebih perlahan.




-Epidural
Ini merupakan pain relief yang popular terutamanya di kalangan ibu yang melahirkan anak pertama. Epidural akan disuntik di tulang belakang ibu. Oleh itu, ibu akan merasa numb di bahagian bawah.




After attending the class, I have discussed with Amien what are the option that I would like to have for pain relief during my labour later. And we decided to try:

1. Relaxing and massage
2. Birth pool
3. TENS
4. Epidural if necessary only.

Anyway...cam besh je kan birth pool tu..huhuhu......


0 komplen:

Post a Comment